ارسال سلاح به سوریه

باید گفت شرایط سوریه به حدی برای امریکایی‌ها پیچیده شده که حتی ایالات متحده با عملیات نظامی فراگیر از سوی این کشور (البته احتمال آن نیز بسیار اندک می‌باشد) هرگز نخواهد توانست موازنه‌ی قوا را به سود معارضین سوری تغییر دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد؛ باراک اوباما قصد دارد طرح ارسال سلاح برای مخالفان سوریه و همچنین برقراری منطقه پرواز ممنوع در آسمان این کشور را بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل، امضا کند. این در حالی است که کاخ سفید بامداد روز شنبه در بیانیه‌ای، ضمن رد درخواست پنتاگون برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوریه، اعلام کرد؛ واشنگتن در حال حاضر برنامه‌ای برای اجرایی کردن این طرح ندارد.

اما در این میان تصمیم ایالات متحده مبنی بر افزایش ارسال سلاح به سوریه به بهانه استفاده دولت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی صورت گرفته است. تصمیمی که به اقرار روزنامه های آمریکایی، واکنش ایالات متحده به پیروزی های اخیر ارتش سوریه در برابر معارضین ارزیابی می شود. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در این مورد نوشت: «استفاده از سلاح شیمیایی، تنها بهانه‌ای برای آمریکا برای اقدام علیه سوریه نیست؛ بلکه واقعیت این است که بشار اسد اخیرا پیشرفت‌های مهم استراتژیکی را محقق کرده است و بنابراین شورشیان سوری بیش از پیش نیاز به حمایت غرب دارند.»

افزایش ارسال سلاح به سوریه در حالی انجام می شود که خبرها حاکی از ضعف بیش از حد معارضین سوری دارد، سلیم ادریس، سرکرده گروه‌های مسلح سوری در مورد ضعف معارضین می گوید: «نمی‌توانیم بیش از این صبر کنیم، زیرا برای مبارزه با ارتش سوریه سلاح به اندازه کافی وجود ندارد، هم‌اکنون با مشکلات بسیاری مواجه‌ایم.» به این ترتیب در صورت عدم ارسال سلاح به سوریه، در آینده ای نزدیک شرایط ناامیدکننده ای برای شورشیان سوری قابل تصور است.

از طرف دیگر به نظر می رسد با اعلام اپوزیسیون سوریه مبنی بر عدم شرکت در کنفرانس ژنو 2 شکست این مذاکرات دور از ذهن نخواهد بود که این امر شرایط را جهت تجهیز نیروهای شورشی برای نیروهای اروپایی و نیز آمریکا بسیار سخت‌تر می‌سازد و این خود موجب خجالت آمریکا و اعتبار بخشیدن به اهداف روسیه و ایران می‌شود.

به هر حال به نظر می رسد دولت امریکا راهبرد مشخصی در خصوص ارسال سلاح به سوریه نداشته باشد چراکه از سویی دولت این کشور نگران افتادن این تسلیحات به دست گروه های افراطی مانند جبهه النصره و قدرت یافتن آنها می باشد و از سوی دیگر افزایش کمک ها به معارضین سوری در جهت پاسخ به موفقیت های اخیر ارتش سوریه را دنبال می کند.

باید گفت شرایط سوریه به حدی برای امریکایی ها پیچیده شده که حتی ایالات متحده با عملیات نظامی فراگیر از سوی این کشور (البته احتمال آن نیز بسیار اندک می باشد) هرگز نخواهد توانست موازنه قوا را به سود معارضین سوری تغییر دهد.

ارسال دیدگاه