یک انتخابات و هزار دردسر

حامدکرزی از روند فعلی خسته است و به اتمام بازشماری آرا مصر است تا مطابق برنامه مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید تا پایان هفته‌ی دیگر برگزار گردد. اگرچه برخی از کارشناسان گزینه‌ی جایگزین برای شکست توافق‌نامه بین احمدزی و عبدالله را تشکیل دولت موقت به محوریت کرزی می‌دانند، باید منتظر بود و دید آیا جان کری بار دیگر برای نجات این توافق‌نامه به کابل خواهد شتافت و یا خود افغان‌ها برای خروج از این بن‌بست ابتکار عمل را بر عهده خواهند گرفت؟

با آغاز روند ابطال آرا، تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله در اعتراض به این روند از فرآیند ابطال و بازشماری آراء خارج شد و اعلام کرد که اگر به خواسته های عبدالله عبدالله توجه نشود این انصراف، همیشگی خواهد بود. در همین راستا دفتر سازمان ملل در امور افغانستان اعلام کرد که بدون توجه به حضور نمایندگان دو نامزد به روند کاری خود برای بازشماری و ابطال آرای مخدوش ادامه می‌دهد. نیکولاس هایسیم معاون نمایندگی سازمان ملل متحد در امور افغانستان تاکید کرد: تمام روش‎هایی به کار رفته از سوی آنان در جریان روند بازشماری و ابطال آراء روش‎های کاملا بی‎طرفانه بوده است. از این رو برای رفع هرگونه مشکل، از نمایندگان تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی خواسته شد تا آنها نیز از حضور در محل بازشماری آرا خودداری نمایند. اگرچه رئیس جمهور افغانستان جلسه‌ای را با حضور دونامزد برگزار کرد اما به نظر این مذاکرات شکست خورده است.

از سوی دیگر این تحولات در خارج از مرزهای افغانستان نیز بازخوردهایی داشته است به گونه‌ای که نخست‌وزیر انگلیس از نامزدها خواست که هرچه زودتر برای اجرای توافق‌نامه و تشکیل دولت وحدت ملی اقدام نمایند و در صورت تلاطم سیاسی در افغانستان، نیروهای خود را زودتر از موعد از این کشور خارج خواهد نمود. با این وجود سیدفاضل سنچارکی سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی از ادامه و نتیجه برآمده از روند بازشماری و ابطال آرا ابراز نارضایتی کرد و از احتمال عدم بازگشت به این روند خبر داد. سنچارکی به این مسئله هم اشاره کرده است که با مشخص شدن این مطلب که لایحه ارائه شده از جانب کمیسیون مستقل انتخابات برای ابطال آرا  نمی‎تواند شفافیت انتخابات را تضمین و آرای سالم را از ناسالم جدا کند حضور آنان (تیم اصلاحات و همگرایی) در این روند بی‎فایده بود.

از سوی دیگر حامد کرزی رییس جمهور فعلی افغانستان با ارسال نامه‌ای به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) اطمینان داده است که در نشست سران این سازمان که قرار است در روز سیزدهم شهریور در شهر ویلز بریتانیا برگزار گردد، رییس جمهور تازه افغانستان شرکت خواهد کرد.

این نامه بیانگر آن است که حامد کرزی نیز از روند فعلی خسته است و به اتمام بازشماری آرا مصر است تا مطابق برنامه مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید تا پایان هفته ی دیگر برگزار گردد. اگرچه برخی از کارشناسان گزینه ی جایگزین برای شکست توافق نامه بین احمدزی و عبدالله را تشکیل دولت موقت به محوریت کرزی می دانند باید منتظر بود و دید آیا جان کری باردیگر برای نجات این توافق‌نامه به کابل خواهد شتافت و یا خود افغان‌ها برای خروج از این بن‌بست ابتکار عمل را بر عهده خواهند گرفت؟

ارسال دیدگاه