هفته نخست سال 2017، هفته‌ای شوم برای نتانیاهو و دولتش

روزهای ابتدایی سال 2017، برای نتانیاهو خوشایند نبود. عملیات استشهادی قدس، تداوم بازجویی از نتانیاهو و هم‌چنین دستگیری یک جاسوس مهم رژیم صهیونیستی در نوار غزه، سه اتفاق ناخوشایند هفته نخست 2017 برای نتانیاهو است.

?این سه اتفاق، موجب شده است تلاش دشمنان نتانیاهو برای سرنگون کردن وی پیش از قدرت‌یابی ترامپ و افزایش احتمالی قدرت دولت نتانیاهو بر اثر حمایت راست‌گرایان آمریکا، افزایش یابد.

1⃣عملیات استشهادی در قدس اشغالی

شاید بتوان مهم‌ترین اتفاق را نخستین عملیات شهادت‌طلبانه در سال 2017 دانست.
 ✳️ عملیاتی که با گذشت نزدیک به 16 ماه از انتفاضه سوم، از منظر میزان تلفات صهیونیست‌ها می‌توان آن را بزرگ‌ترین عملیات انتفاضه سوم نامید. در عملیات شهادت‌طلبانه شهید فادی قنبر در قدس اشغالی، 4 نظامی به هلاکت رسیده و نزدیک به 18 صهیونیست زخمی شدند. نتانیاهو برای فرار از اتفاقات اخیر، عامل شهادت قدس را به داعش منتسب نمود.
 این عملیات بزرگ از سوی ترکیه محکوم شد که البته این اقدام ترکیه با واکنش شدید رسانه‌های فلسطینی و حماس همراه بود.

? حازم قاسم سخنگوی حماس ضمن محکوم کردن موضع بن علی یلدرم نخست‌وزیر دولت ترکیه تأکید کرد: «مقاومت ملت فلسطین در امتداد سرزمین اشغالی خود حق مشروعی است که قوانین بین‌الملل آن را تأمین می‌کند.»

2⃣دستگیری یک جاسوس با سابقه و مهم در نوار غزه

?خبر دستگیری یک جاسوس مهم رژیم صهیونیستی در نوارغزه از دیگر ضربه‌های هفته اخیر بر پیکر کابینه امنیتی نتانیاهو بود. بنا بر اطلاعیه نیروهای امنیتی نوار غزه، این جاسوس بیش از هشت سال اطلاعات بسیار مهم و حیاتی از جمله  اطلاعاتی پیرامون خانه‌های مبارزان مقاومت، اماکن و سکوهای شلیک موشک به سمت اراضی اشغالی و اطلاعاتی از این قبیل در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌داد که همین اطلاعات موجب شهادت شماری از چهره‌های سرشناس مقاومت شده است.

? دستگیری این جاسوس یک شکست دیگر برای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی بالاخص در تقابل با افزایش قدرت حماس است.

3⃣تداوم هجمه علیه نتانیاهو و ادامه بازجویی از وی

?در روز ابتدایی سال 2017،  نتانیاهو در ارتباط با دریافت هدایای گران‌بها از تجار و ثروتمندان در منزل خود مورد بازجویی قرار گرفت. روزنامه «هاآرتص» گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ابعاد پرونده فساد مالی نتانیاهو از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، گسترده‌تر است.

?به نوشته روزنامه هاآرتص، پرونده دوم اتهامات جدی‌تری را متوجه نتانیاهو کرده، اما هنوز هیچ جزئیاتی در مورد آن در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است. با این حال نتانیاهو همواره این اتهامات را رد کرده است. بازجویی‌ها هنوز هم ادامه دارد. برخی از سیاست مداران صهیونیستی از جمله برخی اعضای حزب لیکود با توجه به حجم فسادها خواهان استعفای نتانیاهو شدند.

❓باید منتظر بود و نگریست که آیا نتانیاهو از این فشارها، دولت و قدرت خویش را به سلامت عبور خواهد داد یا خیر؟

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه