ترجمه اختصاصی

فرمان ترامپ به ارتش جهت آماده شدن برای جنگ جهانی

دستور ترامپ به وزیر دفاع، جیمز ماتیس، فرمان می‌دهد تا یک «ارزیابی آمادگی» را در سی‌ روز انجام دهد که برای نابودی داعش در سوریه و عراق به همراه «دیگر شکل‌های تروریسم اسلامی» طراحی شده باشد.

اندیشکده راهبردی تبیین – دونالد ترامپ در بازدید خود از پنتاگون با امضاء یک دستور اجرایی به مسئله افزایش خشونت‌ها در سوریه و گسترش وسیع ارتش ایالات متحده از جملۀ زرادخانۀ هسته‌ای این کشور به منظور آمادگی برای جنگ با «رقبای تقریباً همتا» (اشاره به چین و روسیۀ مجهز به تسلیحات هسته‌ای) و «چالش‌گران منطقه‌ای» از قبیل ایران، پرداخته است.

ترامپ در مراسم امضاء این سند با عنوان «بازسازی نیروهای مسلح ایالات متحده» گفت: «من این دستور اجرایی را برای بازسازی اساسی نیروهای مسلح ایالات متحده امضاء می‌کنم.»

در این بازدید، که اولین دیدار او از پنتاگون بود، ترامپ دستور دومی با عنوان «حفاظت ایالات متحده در مقابل حملات تروریستی افراد خارجی» هم امضاء کرد که تقاضانامه ویزا و مهاجرت از چند کشور عمدتاً مسلمان‌نشین را متوقف می‌کند. این دستور از دست‌یابی آوارگان به جان‌پناه، اشتغال کارگران، حضور دانشجویان و دانش‌آموزان در دانشگاه و مدرسه، و به‌هم‌پیوستن اعضاء خانواده‌ها جلوگیری می‌کند. (به این خبر مراجعه کنید: «کاخ سفید یک دستور اجرایی برای احداث مناطق امن در سوریه و جلوگیری از ورود مهاجران و آوارگان مسلمان صادر می‌کند.»  http://www.wsws.org/en/articles/2017/01/27/syri-j27.html)

این دستور به وزیر دفاع جیمز ماتیس (که در این مراسم قسم یاد کرد و رسماً مشغول کار شد) فرمان می‌دهد تا یک «ارزیابی آمادگی» را در سی ‌روز انجام دهد که برای نابودی داعش در سوریه و عراق به همراه «دیگر شکل‌های تروریسم اسلامی» طراحی شده است. هفتۀ گذشته، سنای آمریکا با 98 رأی موافق در برابر 1 رأی مخالف، ماتیس را تأیید کرد.

به ادعای واشنگتون‌پست که یک رونوشت از سند را پیش از صدور رسمی آن به دست آورد، این دستور همچنین به ماتیس فرمان می‌دهد «نحوۀ اجرای عملیات علیه «تقریباً همتایان» را بررسی کند، گروهی که نامی از آنها بُرده نشده اما مقامات ایالات متحده معمولاً با عنوان چین و روسیه می‌شناسند.» و به پنتاگون و ادارۀ مدیریت و بودجه فرمان می‌دهد یک «متمم بودجۀ اضطراری آمادگی نظامی» تدوین کنند که مخارج نظامی در سال جاری را افزایش داده و بودجۀ سال‌های 2018 و پس از آن را افزایش دهند (که هزینۀ آن با کاهش مخارج اجتماعی جبران می‌شود).

 

 

این یادداشت رییس‌جمهور که فقط سه صفحه است، نقشۀ یک جنگ جهانی است.

این دستور در کمال شفافیت، به استفاده از تسلیحات هسته‌ای تهدید می‌کند. بخش 3 خواستار آن است که قوای هسته‌ای «عامل بازدارنده مقابل تهدیدهای قرن بیست‌ویکم باشند»، و خطرناک آنکه «اگر بازدارندگی ناکام ماند، اهداف ریاست‌جمهوری را برآورده نمایند.»

همچنین این دستور خواستار تدوین طرحی می‌شود که «تا 2022» بتواند به اهداف مقرر در راستای آماده‌سازی» جهت استفاده از زرادخانۀ هسته‌ای برسد. این فرآیند از جمله شامل این موارد است: «مدرن‌سازی» قوای هسته‌ای ایالات متحده، گسترش وسیع سیستم دفاع موشکی، و تأکید بیشتر بر جنگ سایبری که با هدف گرفتن زیرساخت‌های دیجیتال و مخابراتی پیش از حملۀ آمریکا، به دنبال فلج کردن توانایی‌های انتقامی دشمنان اصلی است.

 این دستورات در پی اقدام دولت اوباما برای به‌روزرسانی یک تریلیون دلاری زرادخانۀ هسته‌ای این کشور است.

در این دستور اجرایی، رقم مخارج جدید نظامی مشخص نشده است، اما گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که این رقم می‌تواند به افزایش 100 میلیارد دلاری بودجۀ نظامی در سال برسد. طرح‌های نظامی ترامپ بسیار نزدیک به یک پیشنهاد بنیاد هریتج هستند که خواستار نوسازی قوای هسته‌ای، گسترش نیروی دریایی به 350 ناو، نیروی هوایی به 1200 هواپیمای شکاری و جنگنده، تکاوران دریایی از 24 به 36 لشکر، و ارتش به بیش از نیم میلیون سرباز شده است.

ایالات متحده هم‌اکنون سالانه نزدیک به 600 میلیارد دلار برای نیروهای نظامی خود خرج می‌کند (که این رقم فارغ از مخارج آژانس‌های اطلاعاتی و ادارۀ امور کهنه‌سربازان است)، که بیش از مجموع مخارج 9 کشور بعدی در فهرست پرخرج‌ترین قوای نظامی دنیاست. مخارج «دفاعی» آمریکا یک‌سوم کل مخارج نظامی دنیا را تشکیل می‌دهد، و بخش عمده‌ای از بودجۀ فدرال را مصرف می‌کند.

افزایش مخارج نظامی، در کنار وعده‌های ترامپ برای کاهش مالیات بنگاه‌ها و ثروتمندان، ناگزیر باید با کاهش مخارج آموزش، بهداشت و زیرساخت‌ها و تاراج منابع تأمین اجتماعی و سلامت جبران شود.

ترامپ برای تضمین پیروزی خود در انتخابات، از خصومت عمومی علیه رویکرد مداخله‌جویانۀ هیلاری کلینتون در سوریه و چنگ و دندان نشان دادن او به روسیه بهره بُرد. اما دستور اجرایی او که خواستار گسترش حضور در سوریه می‌شود، احتمال جنگ با ایران (که قدرت منطقه‌ای است) و روسیۀ مسلح به تسلیحات هسته‌ای را افزایش می‌دهد. تنها پایگاه نظامی خارجی مهم روسیه در سوریه است، و تا کنون رژیم بشار اسد را در جنگی که دولت اوباما به راه انداخته تا نظام آن کشور را عوض کند، حفظ کرده است.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

دستور ترامپ برای برنامه‌ریزی جهت نابودی داعش و «اسلام رادیکال» (که در سخنرانی تحلیفش اعلام کرد آن را «کاملاً از روی زمین محو خواهد نمود»)، توسط ماتیس طراحی می‌شود که مسؤولیت بسیاری از جنایات جنگی در اشغال عراق توسط آمریکا (از جمله کشتن هزاران غیرنظامی در حملۀ سال 2004 به فلوجه) بر دوش اوست.

ایالات متحده هرچند هم‌اکنون وارد جنگ با داعش می‌شود، اما تأمین مالی و هدایت وابستگان القاعده در عملیات‌های تغییر رژیم در لیبی و سوریه را به عهده داشته است. اما ماتیس در صحبت‌هایی که تابستان گذشته پیش از نامزدی تصدی وزارت دفاع داشت، مدعی شد که به نظر او داعش صرفاً پوششی برای ایران است تا نفوذ خود در غرب آسیا را بسط دهد. شایعات می‌گویند علت خروج از دولت اوباما، هواداری‌اش از رویکرد ستیزه‌جویانه‌تر نسبت به ایران بود.

حتی پیش از علنی شدن دستور ترامپ، چهره‌های داخلی و پیرامونی ارتش گمانه‌زنی می‌کردند که ماتیس پیشنهاد افزایش چشم‌گیر حضور در سوریه را خواهد داد.

اسکات مورای، سرهنگ بازنشستۀ نیروی هوایی که در بمباران‌های هوایی سابق داعش نقش داشته است، به NPR گفت که یک راه‌کار برای تحقق چنین منظوری، حذف قوانینی است که مانع از هدف گرفتن غیرنظامیان می‌شوند.

به گزارش NPR، «اینکه ارتش هنگام حمله به اهداف داعش تا چه حد می‌تواند ریسک تلفات غیرنظامی را بپذیرد، از جمله مسائلی است که فرماندهان می‌توانند در آن تجدید نظر کنند. این قاعده که به «تعداد غیر نظامی ها» معروف است، تعداد غیرنظامیانی که در حملات هوایی می‌توانند در معرض ریسک قرار بگیرند را محدود می‌کند.»

مسؤولانی که با رسانۀ فراملی دولت آمریکا «صدای آمریکا» صحبت کردند، از «بررسی تک‌به‌تک» اقدامات در سوریه شکایت داشتند. یک مقام وزارت دفاع که نامش عنوان نشد، دربارۀ یک دستۀ احتیاطی از 203 سرباز «نیروهای ویژه» که سال گذشته به سوریه اعزام شدند گفت: «تک‌تک افراد باید تأیید می‌شدند.»

یک ژنرال عالی‌رتبۀ ارتش، دیوید بارنو، به برنامۀ صبح NPR گفت که بجای نیروهای نیابتی محلی، تعداد بسیار بیشتری از سربازان آمریکایی به سوریه اعزام خواهند شد. بارنو گفت: «فکر می‌کنم پرزیدنت ترامپ دنبال چیزی است که سریع‌تر نتیجه بدهد، و همین امر گزینه‌های جدیدی روی میز می‌گذارد. او می‌تواند تصمیم بگیرد که تعداد بیشتری از سربازان آمریکایی را به میدان بفرستد.»

هم‌اکنون عمدۀ شش هزار پرسنل نظامی آمریکا در منطقه، در عراق متمرکز شده‌اند، که همراه با نیروهای عراقی، حملۀ سنگینی به موصل کرده‌اند. با این دستور ترامپ، خیال آنکه صحنه‌های جنگ مجزایی در کشورهای همسایه برقرار است از میان می‌رود.

همچنین برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده شاید «یگان‌های حفاظت خلق کُرد» (YPG) را تقویت کند. این کار می‌تواند تنش‌ها با ترکیه (متحد عضو ناتو) را افزایش دهد که YPG را نیروی نیابتی «حزب کارگران کُرد» (پ‌ک‌ک) می‌داند و تقریباً چهار دهه است که جنگ ضدشورش علیه آن به راه انداخته تا از ظهور کردستان مستقل جلوگیری نماید.

یک نشانۀ پیشینی گسترش حضور در سوریه نیز دستور ضدمهاجرت ترامپ است که هدف علنی‌اش جلوگیری از خروج آوارگان از مناطق بحرانی است، و در عین حال ایجاد «مناطق امن» تحت ادارۀ ارتش آمریکا را در نظر دارد که نقض آشکار حق حاکمیت سوریه و قوانین بین‌المللی است. بنا به این طرح، آوارگان در مکان‌هایی جا داده می‌شوند که عملاً «کمپ‌های تحت ادارۀ ایالات متحده» زیر نظر ارتش آمریکاست.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ترجمه شده و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• پیوند اصل گزارش در پایگاه «گلوبال ریسرچ»:
http://www.globalresearch.ca/trump-orders-military-to-prepare-for-world-war/5571520
• مترجم: گروه رصد اندیشکده راهبردی تبیین

ارسال دیدگاه