سفیر جدید آمریکا در تل‌آویو؛ افکار فریدمن و پیامدهای آن

به بهانه ورود سفیر جدید آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و تقدیم استوارنامه‌اش به ریولین رئیس‌جمهوری رژیم اشغالگر قدس، به معرفی فریدمن و تأثیرات انتخاب وی پرداخته‌ایم.

?ترامپ برای صندلی سفارت‌خانه این رژیم در رژیم اشغالگر یک یهودی‌ای را معرفی نمود که واکنش‌های گوناگونی به همراه داشت. فریدمن برای گرفتن رأی اعتماد سنا هم کار ساده‌ای نداشت. 

‼️به‌گونه‌ای که تا قبل از جلسه رأی‌گیری تعداد آرا 50 موافق و 48 مخالف بود که با پیوستن 2 سناتور دموکرات به جمع موافقان، توانست رأی بیاورد. در بین سناتورهای یهودی نیز طرفدار نداشته و از 11 عضو یهودی سنا، فقط 1 نفر به اوی رأی موافق داد.

?تحلیل و ارزیابی

1-یکی دیگر از ویژگی‌های مهم فریدمن آن است که از طیف ارتدوکس‌های یهودی معروف به حریدی هاست. اردتدوکس‌های یهودی جزو طیف افراطی و راست‌گرای صهیونیستی هستند که مخالف صلح با فلسطینیان و تشکیل طرح دو دولت هستند.

2-از نکات جالب توجه آن است که دیوید فریدمن سابقه دوستی قدیمی با ترامپ دارد. او مدرک خود در رشته حقوق را از دانشگاه کلمبیا در نیویورک گرفت و در زمانی که ترامپ به خاطر رکود کازینوهایش در شهر «آتلانتیک سی تی» ایالت نیوجرسی، اعلام ورشکستگی کرد، فریدمن وکیل او شد و در دادگاه از او دفاع کرد.

3-یکی از سخنان حاشیه‌ساز فریدمن انتقال منزل سفیر از تل‌آویو به یکی از شهرک‌های صهیونیستی به‌منظور حمایت از شهرک سازی‌ها بود. امری که تاکنون اتفاق نیافته است. ضمن آنکه وی از حامیان انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس هم بود. برخی انتخاب فریدمن را به معنی جدی بودن ترامپ برای عملیاتی کردن یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش یعنی انتقال سفارت به قدس می‌دانستند.

4-همچنین باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که سفیر حامی شهرک‌سازی و مخالف طرح دو دولت، چگونه می‌تواند مجری نخست سیاست همیشگی آمریکایی‌ها یعنی صلح بر اساس طرح دو دولت باشد؟ آیا ترامپ سیاست همیشگی آمریکا در قبال مسئله فلسطین را تغییر خواهد داد؟

 

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

 

ارسال دیدگاه