ایران و قطر؛ هدف اصلی پیش نویس طرح «تحریم حامیان خارجی تروریسم فلسطینی»(H. R. 2712) در کنگره آمریکا

چهار قانون‌گذار مجلس نمایندگان آمریکا 6 خرداد ( 27 می) طرحی را معرفی کرده‌اند که خواستار تحریم «اشخاص، سازمان‌ها و دولت‌هایی است که به حماس، جهاد اسلامی فلسطین یا وابستگان آن‌ها کمک می‌کنند.» شدند.

?برایان مست نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، جاش گاتمیر نماینده دموکرات نیویورک، اد رویس رییس کمیته امور خارجی سنا و الیوت انگل عضو بلندپایه این کمیته، چهار طراح اصلی این پیش نویس بودند. بررسی متن پیش نویس این سند که اخیراً در وب‌سایت کنگره قرار گرفته است، نکات حائز اهمیتی را نشان می‌دهد.

?تحلیل و ارزیابی

1-دو بند ابتدایی طرح، به تروریستی بودن حماس اشاره شده و مدعی شده است حماس از سال 1993 به این سو بیش از 400 صهیونیست و 25 شهروند آمریکایی را به قتل رسانده است.

2-از نکات جالب طرح، همراه بودن آغاز آن با اشاره به حمایت‌های مالی و رسانه‌ای قطر با ذکر نام الجزیره از جنبش حماس بالاخص از سال 2012 به این سو است. بندهای 3 و 4 طرح به این موضوع حمایت قطر پرداخته است.

3-در بند 4 به سند جدید سیاسی حماس که 11 اردیبهشت (یک می) در دوحه رونمایی گردید، اشاره‌ شده و اضافه کرده است که این سند علی‌رغم آنکه به دنبال ارائه چهره‌ای میانه‌روتر از حماس به جهان با پذیرش مرزهای 1967 بود، اما همچنان بر نابودی رژیم صهیونیستی تأکید کرده است و جایگزین سند اصلی مؤسسان هم نشده است.

4-بندهای 5 الی 11 این طرح هم به حمایت ایران از حماس و جهاد اسلامی پرداخته است. در بند 5 ادعا شده است ایران کمک‌های فراوانی چون موشک فجر 5 و دیگر سلاح‌های پیشرفته به این جنبش ارائه نموده است و در ادامه برخی ادعاهای پیشین در خصوص توقیف کشتی‌های حامل سلاح ایرانی به سوی فلسطین را تکرار نموده است.

5-در بند 6 و 7 آمده است علی‌رغم اختلاف ایران و حماس در بحران سوریه، ایران کمک‌های خویش را به حماس ادامه داده است. برای این ادعاها به سخنان ابومرزوق از رهبران حماس و خالد قدومی نماینده حماس در ایران استناد شده است! ده‌ها میلیون دلار میزان کمک‌های مالی ایران ذکر شده؛ در حالی که در خصوص قطر مبلغی ادعا نشده است.

6-در بند 10 ذکر شده ایران بنا به ادعای رسانه‌های ایرانی، 70 میلیون دلار کمک تهران به جهاد اسلامی به صورت سالانه است.

7-در بند 11 آمده است است که نتیجه اصلی حمایت از «تروریسم فلسطینی» کاهش احتمال صلح پایدار و تحقق راه حل دو دولت است.

8-بخش‌های بعدی طرح ارائه شده به سازوکار اجرایی- حقوقی، مصداق‌های مشمول تحریم و …اشاره شده است که بررسی آن در ظرفیت این یادداشت نیست.

✳️جمع‌بندی

?با توجه ذکر نام کشورهای ایران و قطر به عنوان حامیان مالی، نظامی و رسانه‌ای گروه‌های حماس و جهاد اسلامی، به نظر می‌رسد هدف این طرح تحقق فشار بر قطر در این برهه و تشدید روند عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی و همچنین اجرای تحریم‌های احتمالی جدید علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

?این تذکر ضروری است ادعاهای مطرح شده در پیش نویس از سوی سناتورهای آمریکایی مورد تائید اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه