تشکیل شورای عالی سیاسی و از سرگیری جلسات مجلس نمایندگان و در پایان، مأموریت بن حبتور برای تشکیل دولت نجات ملی، مصادیقی هستند که نهادسازی انصارالله در صحنه سیاسی را به اثبات می‌رسانند. در عرصه سخت نیز، انصارالله ضمن دفاع جانانه از تهاجم سعودی-آمریکایی، توانسته است توانایی‌های خود در عرصه نظامی را به نمایش بگذارد. رونمایی از موشک‌های مختلف و توان به کارگیری دقیق آن‌ها، تسلط و اشراف بر تنگه راهبردی باب المندب، هدف قرار دادن ناوگان دریایی امارات و پیشروی در عمق خاک عربستان، ازجمله این توانایی‌ها می‌باشند.

الازهر تلاش می‌کند با استفاده از شرایط سیاسی جهان اسلام و کشمکش بازیگران منطقه‌ای، علاوه بر به حاشیه راندن قرائت سلفی و وهابی از اسلام، بار دیگر خود را به عنوان قطب اهل سنت و پدر معنوی اهل سنت در سراسر جهان معرفی کند. حضور عالی‌ترین مقامات الازهر در کنفرانس چچن نشان می‌دهد، این نهاد دینیِ ریشه‌دار، با بهره‌برداری از این شرایط، به دنبال ارائه تعریفی جدید از اهل سنت به رهبری خود است.

اقلیم کردستان عراق در حالی شعارهای سیاسی عبور از خودمختاری به سمت استقلال را مطرح می کند که از درون و بیرون دچار مشکلات و آسیب‌های جدی بوده که عبور از این وضعیت را با موانع و دشواری های خاصی همراه کرده است. در این بین، موانع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی در حوزه داخلی، از جمله اصلی ترین مواردی هستند که شعار استقلال کردستان عراق را به یک طبل تو خالی تبدیل کرده اند.

کشتار حجاج در سال 66 و کشتار منا مصادیقی از رفتارهای تهاجمی و تخاصمی آل سعود علیه مسلمانان می‌باشند. هر دو این کشتارها واکنش شدیداللحن امامین انقلاب را برانگیخته‌اند. بررسی پیام‌ها و واکنش‌های امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(حفظه الله) نسبت به این کشتارها نشان می‌دهد محتوای این پیام‌ها حاوی پر عتاب‌ترین انتقاداتی است که از ایران اسلامی به آل سعود مخابره شده است.

تقابل و تضاد بین ایران و آمریکا به دلیل خوی استکباری و سلطه‌طلبی این کشور در چهار حوزه‌ی تجربی-تاریخی، تمدنی-هویتی، اقتصادی-صنعتی و نهایتاً سیاسی-امنیتی، عمیقاً و منطقاً مانع از این می‌شود که فضای اعتماد بین این دو کشور شکل بگیرد. حجم بدعهدی‌ها و خدعه‌های آمریکایی علیه ایران و سایر ملل به‌اندازه‌ی کافی است تا اعتماد به آمریکا را بی‌نهایت غیرعقلانی و مخرب جلوه دهد.

سند راهبردی «استراتژی اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از برجام» توسط کمیته امور خارجی پارلمان اروپا تهیه‌شده و جهت راهبردی این اتحادیه در قبال ایران، بعد از توافق هسته‌ای برجام را تعیین می‌کند.

مخدوش بودن آمارها و ارائه تفسیری غیر واقع از شاخص‌های اقتصادی، ضربات سنگینی را در کوتاه‌مدت و بلندمدت بر اقتصاد وارد می‌کند و در صورت ادامه یافتن، آثار بد اجتماعی مانند کاهش اعتماد عمومی را در پی‌ خواهد داشت.

قانون جاستا هرچند در دایره‌ی نظام حقوقی داخلی آمریکا قرار دارد ولی با توجه به ماهیت آن گستره‌ی اثر آن به حوزه‌ی روابط خارجی آمریکا کشیده می‌شود. همین مسئله فرضیه نگاه ابزاری هیئت حاکمه آمریکا به این موضوع را تقویت می‌کند.این قانون علیه کشور خاصی نیست اما می‌تواند در موارد مختلف و علیه هر کشور خارجی که دولت آمریکا ادعا کند اقدام به حمایت و پشتیبانی از تروریسم در خاک آمریکا کرده است استفاده شود.

ازآنچه در قانون اساسی و قوانین مربوط به نیروهای مسلح برمی‌آید این است که هماهنگی و همکاری پیش‌بینی‌شده برای نیروهای مسلح درون‌سازمانی است و هماهنگی‌های بیرون سازمانی این نیروها، ذیل وظایف شورای عالی امنیت ملی آمده است. ازاین‌رو ماده 30 لایحه برنامه ششم توسعه با پیش‌بینی روندی مغایر این موارد موجب اخلال در انجام وظایف و مأموریت‌های نیروهای مسلح و ایجاد تهدیداتی ازجمله تسهیل نفوذپذیری و تضعیف نیروهای مسلح،تهدید تمامیت ارضی و استقلال کشور و تحدید وظایف شورای عالی امنیت ملی می‌شود.

 درجه آسیب‌پذیری اقتصاد کشورهای صادر کننده نفت از کاهش قیمت آن متفاوت است، افزایش هزینه‌های جنگ یمن، فشار کشورهای عضو و غیر عضو اوپک مبنی بر کاهش میزان تولید و عدم تمایل کشورها برای واردات انرژی از یک کشور خاص خصوصاً  بعد از مشاهده وابستگی کشورهای اروپایی، اوکراین و ترکیه، به انرژی روسیه؛ ادامه این سیاست را برای عربستان بسیار پر هزینه‌تر خواهد کرد.

Noskhe Jadid

آخرین مطالب