تحکیم خانواده، مورد تاکید اسلام و تمامی اسناد بالادستی نظام، خصوصاً اصل دهم قانون اساسی است و مسئله‌ی زن و خانواده برای کشور، جزو مسائل درجه‌ی یک است. این نهاد، دارای کارکردهای منحصر به فردی نظیر تربیت، فرهنگ سازی فرزندان(انسان سازی)، مدیریت غرایز در خانواده، تامین آرامش، مودت و رحمت میان اعضای خانواده و... است. به علت اهمیت و جایگاه ویژه خانواده، دشمنان فرهنگی، در جنگ نرم علیه این نهاد ارزشمند، اهداف و راهبردهای گوناگونی را دنبال می کنند. در صورت موفقیت فعالیت های فرهنگی علیه خانواده، راه برای راهبرد «نفوذ فرهنگی» در جامعه باز و پشتوانه اجتماعی جامعه متزلزل می شود. لذا باید با راهبرد «مصون سازی فرهنگی»، خانواده را به عنوان پشتوانه اجتماعی نظام، حفظ و تقویت کرد.

تأثیرات گسترده و منحصر به فرد نهضت سیدالشهدا(ع) و حماسه عاشورا -چه در سطح کشور، چه در سطح جهان اسلام، چه در سطح جهانی-، نقطه مقابل اهداف فرهنگی استکبار بوده و به همین دلیل، رسانه‌های معاند فرهنگ اسلامی همواره و خصوصاً در ایام محرم و صفر با استفاده از شگردهای گوناگون در پی خنثی سازی یا کم رنگ کردن تأثیرات این نهضت هستند. در این نوشتار به بررسی این شگردها همچون «سکوت و بایکوت»، «بهانه قرار دادن برخی عزاداری‌ها برای ایجاد اختلاف مذهبی»، «نمایش برخی عزاداری‌های غلط و استفاده از آن به عنوان بهانه ای برای اسلام‌هراسی(شیعه‌هراسی)»، «تقلیل نهضت عاشورا به یک آیین، سنت و فولکلور»، «ترویج عزاداری‌های سکولار» و... پرداخته شده است.

تأثیرات گسترده و منحصر به فرد نهضت سیدالشهدا(ع) و حماسه عاشورا -چه در سطح کشور، چه در سطح جهان اسلام، چه در سطح جهانی-، نقطه مقابل اهداف فرهنگی استکبار بوده و به همین دلیل، رسانه‌های معاند فرهنگ اسلامی همواره و خصوصاً در ایام محرم و صفر با استفاده از شگردهای گوناگون در پی خنثی سازی یا کم رنگ کردن تأثیرات این نهضت هستند. در این نوشتار به بررسی این شگردها همچون «سکوت و بایکوت»، «بهانه قرار دادن برخی عزاداری‌ها برای ایجاد اختلاف مذهبی»، «نمایش برخی عزاداری‌های غلط و استفاده از آن به عنوان بهانه ای برای اسلام‌هراسی(شیعه‌هراسی)»، «تقلیل نهضت عاشورا به یک آیین، سنت و فولکلور»، «ترویج عزاداری‌های سکولار» و... پرداخته شده است.

مشکلی که در عمده‌ی الگوهای توسعه‌ی امروزین -شرقی یا غربی- وجود دارد، مبنای اومانیستی آنها است که بلااستثنا مبتنی بر اصول ماتریالیستی و اومانیستی بنا نهاده شده است. پس بسیاری از نسخه‌ها و نتایج این الگوها، کژکارکردهای وسیع در حوزه‌های مختلف اجتماعی را منجر می‌شود که بعضاً با مبانی اسلامی نیز در تناقض هستند. از آن جمله می‌توان به مقوله‌ی مصرف‌زدگی و مصرف‌گرایی و اسراف اشاره نمود.

عامل دیگری در این بین وجود دارد که این قاعده را به هم می‌ریزد یا تقویت می‌کند و آن توانایی گفتمان‌سازی حول محور نظام معنایی می‌باشد. بنابراین سه متغیر نظام معنایی، شرایط محیطی و گفتمان‌سازی با یکدیگر ارتباط می‌یابند.

اعتدال از دو ریشه «عَدل» از عدالت و «عِدل» به معنای توازن آمده است. لذا اینکه اعتدال به معنای حد وسط یا معنای حد عادلانه است همواره مورد بحث و مناقشه بوده است. با این حال تأکید علمای شیعه عمدتاً بر آن بوده است که اعتدال را می‌بایست از ریشه‌ی عدل به معنای عدالت برشمرد.

اگرچه در دو نگرش، انسان محور بحث است اما تفاوت، در ماندگار بودن وجود انسان است از نگاه وحیانی به زندگی. بنابراین با توجه به چنین مبانی، یکی از پایه‌های زندگی فرد از مسائل خرد تا کلان نقش خواهد گرفت و رفتار و عملِ بدون نگرش را برای انسان نمی‌توان متصور بود.

فضای مجازی، همانند هر مقوله‌ی دیگری که در عالمِ واقع وجود دارد، باید از منظر تهدید و فرصت، توأماً دیده شود. فضای مجازی، سکه‌ای است که باید دو روی آن را با هم دید. رویی که ناظر به فرصت‌ها و نقاط قوت آن بوده و روی دیگر که ناظر به تهدیدهای این فضا می‌باشد. باید دانست که شناخت صحیح فضای مجازی و به تبع آن، استفاده‌ی صحیح و در عین حال حداکثری از این پدیده‌ی دنیای مدرن، مستلزم شناخت و سپس لحاظ کردن هر دو روی سکه‌ است.

در این مقاله سعی‌ شده‌ است تا مفهوم دین -با تکیه بر جنبه‌ی ایمانی- و تمدن، نسبت و رابطه‌ی این دو با یکدیگر و تبیین نقش دین در تمدن مورد بررسی قرار گیرد. دین، حقیقتی متعالی و مجموعه‌ای از قوانین و برنامه‌هاست که هدف آن تکامل و سعادت دنیوی و اخروی بشر است. تمدن نیز بن‌مایه‌هایی دارد که اگر این اصول در کنار هم‌دیگر نقش پیدا کنند، تمدن شکل خواهد گرفت.

دومین حوزه امر به معروف، مربوط به نظام اسلامی است. این حوزه‌ی سیاسی که به تعبیر مقام معظم رهبری اولی‌ترین حوزه‌ی امر و نهی می‌باشد، با سلامت و بقای نظام در ارتباط بوده و مشتمل بر ابعاد مختلفی می‌شود که از تذکر به بدگویان نظام آغاز شده و تا تذکر و بازخواست مسئولان خطاکار ادامه می‌یابد.

Noskhe Jadid

آخرین مطالب