اندیشکده راهبردی تبیین - سیاسی

ازآنچه در قانون اساسی و قوانین مربوط به نیروهای مسلح برمی‌آید این است که هماهنگی و همکاری پیش‌بینی‌شده برای نیروهای مسلح درون‌سازمانی است و هماهنگی‌های بیرون سازمانی این نیروها، ذیل وظایف شورای عالی امنیت ملی آمده است. ازاین‌رو ماده 30 لایحه برنامه ششم توسعه با پیش‌بینی روندی مغایر این موارد موجب اخلال در انجام وظایف و مأموریت‌های نیروهای مسلح و ایجاد تهدیداتی ازجمله تسهیل نفوذپذیری و تضعیف نیروهای مسلح،تهدید تمامیت ارضی و استقلال کشور و تحدید وظایف شورای عالی امنیت ملی می‌شود.

سند راهبردی «استراتژی اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از برجام» توسط کمیته امور خارجی پارلمان اروپا تهیه‌شده و جهت راهبردی این اتحادیه در قبال ایران، بعد از توافق هسته‌ای برجام را تعیین می‌کند.

تقابل و تضاد بین ایران و آمریکا به دلیل خوی استکباری و سلطه‌طلبی این کشور در چهار حوزه‌ی تجربی-تاریخی، تمدنی-هویتی، اقتصادی-صنعتی و نهایتاً سیاسی-امنیتی، عمیقاً و منطقاً مانع از این می‌شود که فضای اعتماد بین این دو کشور شکل بگیرد. حجم بدعهدی‌ها و خدعه‌های آمریکایی علیه ایران و سایر ملل به‌اندازه‌ی کافی است تا اعتماد به آمریکا را بی‌نهایت غیرعقلانی و مخرب جلوه دهد.

بزرگ‌ترین نشانه مثبت برای جمهوری اسلامی ایران در راستای وجود بستر مناسب برای افزایش ارتباطات و نفوذ در چچن را می‌توان در اجلاس اخیر چچن مشاهده کرد. اجلاسی که در آن از مراکز دینی تأثیرگذار عربستان، دعوتی به عمل نیامده و در پایان اجلاس نیز وهابیت فرقه‌ای انحرافی و خارج از مذاهب اهل سنت خوانده شد.

قدرت‌های هسته‌ای همواره به دنبال گسترش تفکر عدم اشاعه بوده‌اند اما عدم اشاعه بدون خلع سلاح معنایی ندارد. حس ناامنی در دنیایی که سلاح هسته‌ای در دست رژیم صهیونیستی و آمریکا و... باشد قاعدتا کشورهای دشمن با آنها را به سمت بازدارندگی پیش خواهد برد.

سابقه‌ی رفتار نامناسب دیپلمات‌ها و کارمندان کنسولگری خارجی مستقر در تهران و شهرهای مختلف به دلیل نوع فعالیت و اشتغال آن‌ها و نیز مزایا و مصونیت‌هایی که از آن برخوردارند به بدو تأسیس این‌گونه نهادها برمی‌گردد. وضعیت خاص این نهادها باعث می‌شود تا دولت جمهوری اسلامی ایران نتواند نظارت و کنترل جزئی بر فعالیت کارمندان آن‌ها داشته باشد و در موارد بروز خطا و رفتار نامناسب برخورد لازم را با کارمند خاطی به عمل آورد. اما بااین‌حال راه‌هایی وجود دارد که امکان مقابله در موارد لازم را فراهم می‌کنند و به دودسته‌ی راه‌های سیاسی و راه‌های حقوقی تقسیم‌بندی می‌شوند.

با نگاه به گزارش بانک جهانی پی می‌بریم که رتبه ایران به لحاظ محیط کسب وکار بهبود یافته که عمدتاً از بهبود انتظارات نسبت به آینده نشأت گرفته است. رتبه ایران در بیشتر شاخص‌ها نشان می‌دهد بعد از اجرای برجام و تعلیق تحریم‌های اقتصادی، وضعیت نسبت به سال قبل بدتر شده است. لذا داشتن دیدگاهی درونزا و برون‌نگر به اقتصاد و حل مشکلات و کاستی‌های محیط کسب و کار و رفع موانع موجود بر سر راه بنگاه‌های داخلی، بایستی جزو برنامه‌های دولت قرار گیرد.

از واقعیت‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  این است که تحریم‌های اقتصادی، در مهمترین بُعد آن یعنی تحریم‌های بانکی، به صورت کامل رفع نشده‌اند. بار روانی تحریم‌ها علیه ایران در فضای بین‌المللی هنوز به قوت خود باقی است و بانک‌های اروپایی از ترس روبه‌رو شدن با جریمه‌های سنگین وزارت خزانه‌داری آمریکا، جرأت بر قراری ارتباط با بانک‌های ایرانی را ندارند. بر همین اساس پاسخ به انتظارات ایجاد شده در داخل ایران نسبت به رفع تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نخواهد بود. همچنین اِعمال تحریم‌های جدید و یا اعمال قوانینی در جهت خنثی کردن اثرات رفع تحریم‌ها در کنار سیاست‌ برخی از کشورهای منطقه به منظور کاهش قیمت نفت و عدم توجه به ظرفیت‌های درونی اقتصاد و همچنین عدم اصلاح نظام بانکی، افق روشنی را در به ثمر رسیدن برجام به نمایش نخواهد‌ گذاشت.

کاهش تورم در کشور ناشی از کاهش منابع ارزی بانک مرکزی بوده است. کاهش قیمت نفت، اثر افزایش صادرات نفتی را خنثی کرده و منجر به کاهش درآمد‌های نفتی شده است. برجام انتظارات اقتصادی ایران مانند گشایش‌های بانکی، ورود سرمایه‌های خارجی، عدم آزاد شدن دلارهای بلوکه شده و دسترسی به درآمدهای حاصل از فروش نفت را برآورده نکرده و لذا بیکاری و رکود اقتصادی همچنان بر اقتصاد کشور سایه افکنده است.

از واقعیت‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  این است که تحریم‌های اقتصادی، در مهمترین بُعد آن یعنی تحریم‌های بانکی، به صورت کامل رفع نشده‌اند. بار روانی تحریم‌ها علیه ایران در فضای بین‌المللی هنوز به قوت خود باقی است و بانک‌های اروپایی از ترس روبه‌رو شدن با جریمه‌های سنگین وزارت خزانه‌داری آمریکا، جرأت بر قراری ارتباط با بانک‌های ایرانی را ندارند. بر همین اساس پاسخ به انتظارات ایجاد شده در داخل ایران نسبت به رفع تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نخواهد بود. همچنین اِعمال تحریم‌های جدید و یا اعمال قوانینی در جهت خنثی کردن اثرات رفع تحریم‌ها در کنار سیاست‌ برخی از کشورهای منطقه به منظور کاهش قیمت نفت و عدم توجه به ظرفیت‌های درونی اقتصاد و همچنین عدم اصلاح نظام بانکی، افق روشنی را در به ثمر رسیدن برجام به نمایش نخواهد‌ گذاشت.

Noskhe Jadid

آخرین مطالب