اندیشکده راهبردی تبیین - انتخابات ریاست جمهوری 1392

دشمنان نظام اسلامی با عناوین مختلف از جمله تقلب در انتخابات، موضوع انتخابات آزاد، مهندسی انتخابات و... ، سعی در ایجاد تشکیک در سلامت انتخابات داشتند. دشمن بوسیله بی اعتماد کردن مردم به نظام انتظار می‌کشید مکانیزم مشارکت مردم در انتخابات دچار مشکل شود اما بر خلاف آنچه برآورد شده بود و البته با رفع برخی شبهات پیرامون انتخابات سال 88، حضور پرشور و حماسی مردم در این انتخابات را نیز شاهد بودیم.

نمونه‌ی بارز پیاده‌سازی این استراتژی و سناریو توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران در انتخابات دهم ریاست جمهوری به طور واضح قابل مشاهده است. آنجا که پس از سرمایه‌گذاری‌های فراوان، جریانی سیاسی که دولت‌های غربی و امریکا امیدوار بودند روی کار آید، فرجامی جز ناکامی نداشت؛ سناریوی «تقلب» در انتخابات برای ایجاد تشکیک و بدبینی در بین ملت ایران کلید خورد که البته این امر نیز جز ناکامی سرانجامی نداشت.

مشکلات کنونی اقتصادی یکی از نتایج مهم تحریم‌های اقتصادی است که فشار اصلی آن متوجه مردم است. کاهش فروش و درآمدهای نفتی، تلاطم‌های بازار ارز، تورم و... افت وضع معیشت مردم را به وضوح نشان می‌دهد و دهک‌های پایین جامعه به خوبی تأثیر تحریم‌ها را لمس می‌کنند. همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، «اشتباه است اگر در رسانه‌ها گفته شود که تحریم‌ها بی‌اثر بوده است.

بی‌شک مشارکت مردمی در تعیین سیاست‌های کلیدی یک نظام از طریق انتخابات تاثیر به سزایی در تصمیمات اساسی آن نظام ایفا خواهد کرد. طی روزهای آتی جمهوری اسلامی ایران شاهد برگزاری انتخاباتی دیگر خواهد بود که در آن، رئیس جمهور جدید کشور معین خواهد شد.

در ایالات متحده آمریکا، دیوان عالی، نهاد بلامنازع حافظ قانون اساسي است. البته لازم به ذکر است که دیوان عالی در آمریکا مقدمتا مصوبات را با قانون اساسی تطبیق نمی‌دهد، بلکه نیاز به شکایت دارد، و در صورت وصول شکایات به انطباق مصوبات با قانون اساسی می‌پردازد. مثال دیگر در این الگوی آمریکایی دیوان عالی ژاپن می‌باشد. بر اساس اصل 81 قانون اساسی ژاپن؛ دیوان عالی، آخرین مرجع قضایی و مسئول تشخیص انطباق قوانین، فرمان‌ها، مقررات و تصویب نامه‌ها با قانون اساسی است.

ویژگی تمدنی -فرهنگی، دینی، جهان بینی، جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و... همه دست به دست هم داده است تا ایران را در کانون تحولات قرار داده و از انزوای آن جلوگیری نماید. شاید با بررسی تفاوت بین ایران و کره شمالی -که هردو مورد تحریم ایالات متحده و متحدانش هستند و این کشورها انزوای آنها را دنبال می‌کنند- بتوان بهتر به این نکته پی برد.

«مهجوریت فرهنگ» مقوله‌ای بود که رهبر انقلاب بارها آن را مورد تاکید قرار دادند، اما تصمیمی جدی در این راستا اتخاذ نگردید. به طور خاص، دولت دهم اصولاً رویکرد فرهنگی منسجم و مشخصی را ارائه نمی‌کرد و در برخی حوزه‌ها گاه رفتارهای لیبرال‌منشانه‌ای را نیز شاهد بودیم.

فتنه 88 که با هدف تغییر رفتار و ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران بر‌پا گردید، با تولید گسل‌های فرهنگی و کینه‌تراشی‌های اجتماعی و تشدید شکاف‌های موجود، به دنبال مشروعیت‌زدایی و بی­‌ثبات­ سازی نظام اسلامی بود تا نهایتاً آرزوی سی‌ساله نظام سلطه محقق شود.

عده‌ای معتقدند: «دانشگاهیان رادیکال ترین آوانگارد اجتماعی در دست روشنفکران اند»، چنانکه یکی از نظریه پردازان دولت اصلاحات، دانشجویان را قشری می دانست که باید آنان را تهییج نمود تا با عبور از خط قرمز های انقلاب، در نقش خط شکن - یا به تعبیر رساتر، جاده صاف کن - اصلاح طلبان، بر روی مین رفته و راه را برای دیگرانی که حاضر به پرداخت هزینه اعمالشان نیستند هموار سازند.

سي‌امين سفر استاني رهبر معظم انقلاب اسلامي - كه خود مبدع آن بوده - ماه گذشته به پايان رسيد و بسياري از رسانه هاي داخلي و بين المللي، در اين زمينه تحليل و بررسي هاي فراواني را بر روي خروجي هاي خود قرار دادند.

Noskhe Jadid

آخرین مطالب